Autor | praca zbiorowa |
---|---|
Ilość stron | 48 |
Ilustracje | bardzo liczne |
Miasto | Paryż |
Nr wydania | pierwsze |
Rodzaj okładki | broszura lakierowana |
Rok | 1932 |
Stan zachowania | dobry, lekko przybrudzone okładki, grzbiet podklejony, karty czyste, zachowana errata |
Wydawca | L`organisation de manifestations d`art non figuratif |
Wymiary | H=28 cm. |
Pierwszy numer (z pięciu wydanych) pisma prezentującego sylwetki artystów abstrakcjonistów - reprodukcje ich prac, a także wypowiedzi programowe. Z polskich artystów zaprezentowano Henryka Stażewskiego (reprodukcje dwóch obrazów) i Władysława Strzemińskiego (reprodukcje dwóch obrazów) - przy obu wymienionych umieszczono ich artystyczne wypowiedzi teoretyczne (wypowiedź W.Strzemińskiego odnotowuje bibliografia zamieszczona w jego katalogu z Muz. Sztuki w Łodzi z 1993). W numerze pokazano także prace m.in. Arpa, Caldera, Delaunay, Jelinka, Moholy-Nagy, Mondriana, Prampoliniego, Schwittersa, van Doesburga.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Abstraction-Création, grupa awangardowych malarzy, rzeźbiarzy i architektów z różnych krajów, założona 1931 w Paryżu przez G. Vantongerloo i A. Herbina jako kontynuacja grupy Cercle et Carre. Abstraction-Création gromadziła czołówkę ówczesnej awangardy, a dominowali w niej przedstawiciele abstrakcji geometrycznej. W 1936 liczyła około 400 członków, organizowała ich wystawy, w latach 1932-1936 wydawała rocznik Abstraction-Création, Art Non-Figuratif. Program Abstraction-Création kładł nacisk na sztukę abstrakcyjną, kreacyjność i nieograniczoną wolność artysty.
Do najwybitniejszych członków Abstraction-Creation należeli: J. Albers, H. Arp, M. Bill, A. Calder, T. van Doesburg, N. Gabo, W. Kandyński, A. Gleizes, A. Gorky, F. Kupka, L. Moholy-Nagy, P. Mondrian, A. Pevsner, S. Taeuber-Arp.
Wśród tylu wybitnych artystów znalazły się również polskie nazwiska: Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro.
Działalność grupy przerwała II wojna światowa. Tradycje Abstraction-Création podjęło powstałe 1946 ugrupowanie o nazwie Salon des Réalités Nouvelles. Salon des Réalités Nouvelles skupiał artystów uprawiających abstrakcję geometryczną (od 1955 statut dopuszcza także abstrakcję niegeometryczną), a 1947 zaczął wydawać wzorowany na przedwojennym almanachu Abstraction-Création rocznik Réalités Nouvelles.
źródło: https://zapytaj.onet.pl/encyklopedia/38227,,,,abstraction_cr_ation,haslo.html
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Abstraction création (Éditions les tendances nouvelles), Paris, 1932. Illustrated throughout. (illustrator). First edition. Illustrated throughout. First edition. In publisher's typographic wrappers. 48 p. The first issue of Abstraction création art non figuratif, the publication of the Abstraction-Création group founded by Theo van Doesburg together with Etienne Beöthy, Auguste Herbin, Jean Hélion, Jean (Hans) Arp, Léon Arthur Tutundjian, Georges Vantongerloo Frantisek Kupka. Other members of the group included Alexander Calder, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Robert Delaunay, Sonia Delaunay-Terk, Antoine Pevsner, Naum Gabo, Barbara Hepworth, Ben Nicholson, Friedrich Vordemberge-Gildewart and Kurt Schwitters. Cover slightly smudged. Overall in good condition. In publisher's typographic wrappers.