Łowcy skarbów. Kto da więcej 1/70

25 stycznia 2023

Mam tę wspaniałą możliwość bycia ekspertem i dzielenia się swoją wiedzą w programie telewizyjnym

„Łowcy skarbów. Kto da więcej” emitowanym w Czwórce (TV4)

Sezon 1 odc. 70 – Kaczki w czasie godów – gwasz na papierze, lata 50

Zapraszam serdecznie do oglądania.

Sezon na kaczki uważam za rozpoczęty 🙂
choć tutaj z pewnością mamy scenę z okresu godowego,
ewidentnie dwa samce starające się o względy partnerki.
Kaczki krzyżówki to jeden z najliczniejszych gatunków kaczek
na półkuli północnej, co nam niestety nie pomoże w rozwikłaniu zagadki,
którą niewątpliwie jest ten gwasz na papierze.
Nie mamy bowiem tutaj żadnych wskazówek typu :
podpis, data, tytuł (w jakim języku byłby ? to by nam pomogło zawęzić obszar poszukiwań),
nalepka na odwrocie też by pomogła !
Nie wiemy więc kto go namalował..
wiemy za to jakich materiałów użyto
i jest to gwasz na papierze
a po kondycji papieru, oprawy możemy wnioskować z jakiej epoki pochodzi
lat 50 tych mniej więcej.
Mamy więc do czynienia z motywem przyrodniczym :
niejeden myśliwy zobaczy tu coś dla siebie
i ornitolog również 🙂
Uznajmy może, że jest to motyw myśliwski, co może wzbudzić trochę więcej zainteresowania.
Choć na szczęście też nie ma tutaj jakiejś bezpośredniej przemocy 😉
Sugerujesz zatem ,że motywy myśliwskie są bardziej poszukiwane na rynku ?
Tak myślę. Jest to dość duże grono kolekcjonerów wiernych swoim tematom.
Są to bardzo często piękne motywy przyrodnicze.
Bardzo wdzięczne, malownicze tematy dla artysty
i nie zawsze jak wspomniałem związane z przemocą wobec zwierząt.
W naszym przypadku niestety nie widać wielkiego rozmachu artystycznego,
ale za to taką emocję związaną z godami udało się tutaj uchwycić dość dobrze.
Jak rozpoznać czy mamy do czynienia z akwarelą, ryciną, a nie reprodukcją ?
Przyda nam się lupa z dość dużym powiększeniem 🙂
i po dokładnym przyjrzeniu zobaczymy, że formy druku będą charakteryzować się
szczególnymi formami – delikatną kratką (sitodruk), takim specyficznym „nakrapianiem” (litografia offsetowa)
rysunek ołówkiem czy tuszem będzie pod powiększeniem wyglądał bardziej jednorodnie
widać będzie takie przejścia tonalne, delikatne smugi od pociągnięć pędzlem.
Jak wyceniamy prace na papierze, zwłaszcza takie nie sygnowane ?
 
Musimy tutaj postawić wyłącznie na wrażenia estetyczne
i to jest w ogóle najważniejsze uważam.
W drugim rzędzie istotne jest kto jest autorem pracy i w jakim okresie ją stworzył.
To najważniejsze czynniki.
Dalej stan zachowania.
Tutaj całkiem dobry, eleganckie passe-partout i oprawa, do konserwacji lub zmiany.
Na pewno warto przed sprzedażą, zwłaszcza jeśli chce się osiągnąć dobrą cenę
podrasować obiekt, zmienić szybę na nowszą itd.
Prace na papierze uzyskują z reguły niższe ceny
ze względu na trwałość papieru
choć wiadomo też, że papier wytrzyma wszystko ;))
Podsumowując : mamy …. pracę na papierze ….
motyw myśliwski lub ornitologiczny będzie ozdobą w saloniku, czy leśniczówce
z okresu tuż powojennego.
Szkoda, ze nie znamy autora.
Choć przyznam, że ciekawi mnie, czy miałaby sens galeria w której
wisiałyby obrazy bez informacji kto jest namalował.
Czy mielibyśmy wówczas inną percepcję ? Ile w naszej wycenie jest marketingu związanego z danym malarzem ?
Kto cieszyłby się największym powodzeniem ?
Ja zawsze zachęcam, żeby przede wszystkim odkryć własną relację z dziełem
a dopiero później myśleć, kto i kiedy je stworzył. I za ile ? 😉
Przechodząc do wyceny
postawiłbym  300-500 pln
ale może ktoś da więcej ?