Łowcy skarbów. Kto da więcej odc. 213
10 marca 2024
Mam tę wspaniałą możliwość bycia ekspertem i dzielenia się swoją wiedzą w programie telewizyjnym
„Łowcy skarbów. Kto da więcej” emitowanym w Czwórce (TV4)
Odcinek nr. 213 – kolekcja 40 folderów i programów filmowych z lat 1930-60.
Zapraszam serdecznie do oglądania.
Kino to najważniejsza ze sztuk !
Twierdził pewien klasyk ze słusznie minionej już epoki.
dzisiaj możemy podpisać się pod tym stwierdzeniem 🙂
Mamy dziś do omówienia zestaw ponad 40 programów filmowych.
Dzisiaj ta forma reklamy czy zachęty do zapoznania się z filmem jest już nieco zapomniana.
Tym ciekawsza się wydaje z punktu widzenia antykwarycznego
– przy okazji jest symbolem minionej epoki, świadkiem pewnego okresu w kinematografii.
Pochodzą z lat 40 – 60 XX wieku.
Są oryginalne, trzeba to podkreślić.
Ich stan zachowania jest ogólnie dobry.
Pytanie pierwsze : To może parę słów o historii folderów filmowych ?
Przypomnijmy, że wszystko zaczyna się w 1895 roku za sprawą braci Lumiere
i ich słynnego pokazu pierwszego filmu „Wyjście robotnic z fabryki”.
Pierwsze filmy miały charakter czysto dokumentacyjny.
W 1902 roku pojawia się pierwszy film „fabularny”.
Dość szybko wynalazek stał się jedną z ulubionych rozrywek.
Rozwojowi kinematografii towarzyszy oczywiście reklama.
Nasze foldery są kontynuacją takich ulotek reklamowych popularnych już w okresie międzywojennym.
Wydawane były przez wytwórnie, dystrybutorów filmowych, a nawet kina.
Miały w atrakcyjny sposób zachęcić nas do obejrzenia filmu,
wstępnego zapoznania się z fabułą, obsadą aktorską.
A więc zawsze miały podobną strukturę fotosy aktorów, ciekawa czcionka,
streszczenie filmu
w miarę możliwości kolorowa oprawa wizualna.
Pytanie drugie : Ten nasz zbiór to jest już okres powojenny, prawda ?
Tak jest, nasz zbiór pochodzi z okresu powojennego. W tamtym okresie państwo ludowe, przyjmując politykę rewolucji kulturalnej,
chciało bazować na kinie, ale niestety większość proletariatu nie była obyta wcześniej z tą formą rozrywki.
– w związku z tym konstruowano dla nich rozbudowane programy, w których dominował tekst.
Zawierały one właściwie dokładny opis fabuły danego filmu.
I możemy to ocenić na naszych przykładach. Foldery reklamowe stały się z czasem mniej istotne,
pojawił się plakat filmowy i oczywiście – Polska Szkoła Plakatu – która zdominowała wyobraźnię.
Pytanie trzecie – Czy jest różnica między kolekcją a zbiorem ?
– według mnie tak. W pewnym uproszczeniu – Kolekcja powinna mieć jakiś motyw przewodni.
W naszym przypadku mogłyby to być – foldery filmów polskich, albo tylko hollywodzkich.
Wydanych przez jednego dystrybutora lub dotyczących jednego kina.
W kolekcji mogą być egzemplarze z autografami aktorów lub reżyserów, dedykacjami od nich.
Zbiór zaś to coś nieco przypadkowego.
Choć w zbiorze może oczywiście znaleźć się również coś unikalnego, taka perełka :),
którą wytrawny kolekcjoner dostrzeże i wciągnie do kolekcji.
Wyceniając nasz zbiór weźmy po uwagę, że
– mamy do czynienia z niezwykle miłym i ciekawym tematem jakim jest kino i jego magia
– foldery są atrakcyjne wizualnie,
– niosą ze sobą niemałą dawkę humoru
– są kolekcjonerzy i miłośnicy takich tematów
Takie foldery uzyskują na rynku średnio cenę 20 – 30 pln
w zależności od atrakcyjności, rzadkości zdarzają się transakcje powyżej 100 pln
Ja dzisiaj zaproponuję wycenę za ten zbiór na poziomie 400 – 600 pln,
ale życzę, żeby ktoś dał więcej 🙂
Powodzenia !