Łowcy skarbów. Kto da więcej odc. 238
16 czerwca 2024
Mam tę wspaniałą możliwość bycia ekspertem i dzielenia się swoją wiedzą w programie telewizyjnym
„Łowcy skarbów. Kto da więcej” emitowanym w Czwórce (TV4)
Odcinek nr. 238 – Leszek Gałysz – folie animacyjne do filmu Jacek i Placek
kto nie oglądał Jacka i Placka – niech pierwszy rzuci marchewką ;))
a morał z tego jest taki :
potrzeba nieraz i pół świata obejść, by się przekonać jak to dobrze w domu jest 🙂
oczywiście nucąc sobie pod nosem „Marchewkowe pole” Lady Pank
Pawle, Ty jesteś już ekspertem od folii animacyjnych
z pewnością więc przyznasz, że tak eleganckiego zbioru do omówienia to jeszcze nie mieliśmy 🙂
Zawsze bardzo się cieszę na takie ekspertyzy, bo mamy tutaj tyle świetnych tematów do poruszenia…
Musimy jednak zacząć od protoplasty – Kornela Makuszyńskiego
– to on w 1928 roku powołał do życia dwóch bliźniaków Jacka i Placka, którzy rozsławili Zapiecek.
Okazali się chłopcami niezwykle leniwymi, żarłocznymi i okrutnymi
Wiadomo było od razu, że nic dobrego z nich nie wyrośnie.
A ponieważ nie chcieli pracować, postanawiają ukraść złoty księżyc, by go sprzedać.
Na drogę wykradają matce ostatni bochenek chleba, (który później zamienia się w kamień..
Po wielu kształcących charakter przygodach wracają odmienieni do Zapiecka i z zapałem pomagają rodzicom w pracy.
Powieść Makuszyńskiego dała inspirację artystom związanym z filmem :
w 1962 r powstaje film fabularny – wszyscy wiemy, kto zagrał główne role 😉
w latach 1984-1989 – serial animowany – z niezapomnianą muzyką Lady Pank
w 1992 r. film animowany „Jacek i Placek” – w reżyserii Leszka Gałysza
i z tego właśnie filmu pochodzą nasze folie animacyjne.
To bardzo ciekawe, bo w wielkim skrócie oczywiście, możemy zaobserwować
proces powstawania filmu.
Na początek mamy szkic postaci : rysunek ołówkiem
i kolejne fazy rysunkowe na folii
do tego tło kolorowane gwaszem.
Niezwykle ważną osobą w tej historii jest postać
wybitnego, wielokrotnie nagradzanego reżysera filmów animowanych
Leszka Gałysza.
To on wykreował postaci i całą resztę – w formie wizualnej.
Leszek Gałysz (1948-2018) – to znany i uznany reżyser, scenarzysta, autor projektów plastycznych, animator i producent.
Filmografia [m.in]: Pomysłowy Dobromir, Dixie, O dwóch takich, co ukradli księżyc, Odwrócona góra, Tytus Romek i Atomek.
Produkcją filmu zajęło się Studio Miniatur Filmowych w Warszawie (od 1958 r.)
Mamy zatem przed sobą zestaw oryginalnych rysunków animacyjnych na folii celuloidowej powstałych w latach 1990-1992,
są w bardzo dobrym stanie zachowania
Mają świetną proweniencję czyli pochodzenie.
Jak powstaje film animacyjny ?
Dziś oczywiście zarządza się tym przy pomocy specjalnych programów komputerowych.
Dawniej to była ręczna, twórcza praca.
W olbrzymim skrócie :
Proces powstawania animacji był bardzo pracochłonny i pracowały twórczo na to całe zespoły.
-Jedna folia odpowiada jednej klatce.
Najpierw powstawał : pomysł, scenariusz odcinka.
Później :
-szkic animacyjny ołówkiem
-ruch fazowy – krok po kroku pod kierunkiem animatora według głównego reżysera na kalce animacyjnej powstawał obrys ołówkiem
-sprawne ręce rysowników były niezwykle potrzebne
-na folii piórkiem obrysówka, a z drugiej strony wypełniano kontury -malowano farbami emulsyjnymi
-tło powstawało oddzielnie
-3 klatki na sekundę
Czy takie folie często pojawiają się na rynku antykwarycznym ?
Możemy sobie wyobrazić, że do każdego odcinka powstawała bardzo duża ilość folii (każda sekunda to mniej więcej 3 klatki)
Niestety nie zachowało się ich dużo.
Myślę, że prawie zawsze występuje podobny proces :
gdy jest czegoś dużo, bardzo dużo – to jakoś tego nie szanujemy,
nie dbamy do momentu gdy okazuje się, że zasoby znacznie się skurczyły.
Zaczynamy wtedy szukać tego czegoś rzadkiego – i ceny oraz zainteresowanie rośnie.
Chcemy to ocalić i chwała za to 🙂
Na pewno tak było i z foliami animacyjnymi…
Są stosunkowo rzadkie, zwłaszcza te do kultowych bajek.
Skoro nie pojawiają się zbyt często, to jakie osiągają ceny ?
Tak, nie spotykamy ich często, ale za to cieszą się powodzeniem,
także dlatego, że często z sentymentem wracamy do czasów dzieciństwa.
Podobnie jest z książkami dla dzieci i młodzieży. Stanowią w zasadzie odrębną część rynku antykwarycznego.
W zależności od bajki, okresu powstania, autorów postaci czy tła
oczywiście stan zachowania jest istotny
osiągają ceny od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a nawet więcej.
Najwyżej cenione są folie do kultowych bajek.
Oczywiście ważne jest to jaka scenę widzimy ? czy rozbudowaną ?
Folie z oryginalnym tłem z bajki są wyceniane znacznie wyżej.
Podobnie jak folie z pierwszych odcinków, nawet ok 2000 pln za folię.
Przechodząc do wyceny :
podkreślmy oryginalność, ręczną pracę artystyczną, oryginalną technikę oraz stronę sentymentalną bardzo tu ważną.
Olbrzymim plusem będzie tutaj stan zachowania
i fakt, że jednej z nich towarzyszy tło.
Pochodzenie też się będzie liczyło.
Wartość tego zbioru oceniłbym na 1800 – 2200 pln
z nadzieją, że licytujący docenią temat i będą licytować znacznie wyżej 🙂
Trzymam kciuki !
Zapraszam serdecznie do oglądania.
kto nie oglądał Jacka i Placka – niech pierwszy rzuci marchewką ;))
a morał z tego jest taki :
potrzeba nieraz i pół świata obejść, by się przekonać jak to dobrze w domu jest 🙂
oczywiście nucąc sobie pod nosem „Marchewkowe pole” Lady Pank
Pawle, Ty jesteś już ekspertem od folii animacyjnych
z pewnością więc przyznasz, że tak eleganckiego zbioru do omówienia to jeszcze nie mieliśmy 🙂
Zawsze bardzo się cieszę na takie ekspertyzy, bo mamy tutaj tyle świetnych tematów do poruszenia…
Musimy jednak zacząć od protoplasty – Kornela Makuszyńskiego
– to on w 1928 roku powołał do życia dwóch bliźniaków Jacka i Placka, którzy rozsławili Zapiecek.
Okazali się chłopcami niezwykle leniwymi, żarłocznymi i okrutnymi
Wiadomo było od razu, że nic dobrego z nich nie wyrośnie.
A ponieważ nie chcieli pracować, postanawiają ukraść złoty księżyc, by go sprzedać.
Na drogę wykradają matce ostatni bochenek chleba, (który później zamienia się w kamień..
Po wielu kształcących charakter przygodach wracają odmienieni do Zapiecka i z zapałem pomagają rodzicom w pracy.
Powieść Makuszyńskiego dała inspirację artystom związanym z filmem :
w 1962 r powstaje film fabularny – wszyscy wiemy, kto zagrał główne role 😉
w latach 1984-1989 – serial animowany – z niezapomnianą muzyką Lady Pank
w 1992 r. film animowany „Jacek i Placek” – w reżyserii Leszka Gałysza
i z tego właśnie filmu pochodzą nasze folie animacyjne.
To bardzo ciekawe, bo w wielkim skrócie oczywiście, możemy zaobserwować
proces powstawania filmu.
Na początek mamy szkic postaci : rysunek ołówkiem
i kolejne fazy rysunkowe na folii
do tego tło kolorowane gwaszem.
Niezwykle ważną osobą w tej historii jest postać
wybitnego, wielokrotnie nagradzanego reżysera filmów animowanych
Leszka Gałysza.
To on wykreował postaci i całą resztę – w formie wizualnej.
Leszek Gałysz (1948-2018) – to znany i uznany reżyser, scenarzysta, autor projektów plastycznych, animator i producent.
Filmografia [m.in]: Pomysłowy Dobromir, Dixie, O dwóch takich, co ukradli księżyc, Odwrócona góra, Tytus Romek i Atomek.
Produkcją filmu zajęło się Studio Miniatur Filmowych w Warszawie (od 1958 r.)
Mamy zatem przed sobą zestaw oryginalnych rysunków animacyjnych na folii celuloidowej powstałych w latach 1990-1992,
są w bardzo dobrym stanie zachowania
Mają świetną proweniencję czyli pochodzenie.
Pytanie pierwsze: Jak powstaje film animacyjny ?
Dziś oczywiście zarządza się tym przy pomocy specjalnych programów komputerowych.
Dawniej to była ręczna, twórcza praca.
W olbrzymim skrócie :
Proces powstawania animacji był bardzo pracochłonny i pracowały twórczo na to całe zespoły.
-Jedna folia odpowiada jednej klatce.
Najpierw powstawał : pomysł, scenariusz odcinka.
Później :
-szkic animacyjny ołówkiem
-ruch fazowy – krok po kroku pod kierunkiem animatora według głównego reżysera na kalce animacyjnej powstawał obrys ołówkiem
-sprawne ręce rysowników były niezwykle potrzebne
-na folii piórkiem obrysówka, a z drugiej strony wypełniano kontury -malowano farbami emulsyjnymi
-tło powstawało oddzielnie
-3 klatki na sekundę
Pytanie drugie: Czy takie folie często pojawiają się na rynku antykwarycznym ?
Możemy sobie wyobrazić, że do każdego odcinka powstawała bardzo duża ilość folii (każda sekunda to mniej więcej 3 klatki)
Niestety nie zachowało się ich dużo.
Myślę, że prawie zawsze występuje podobny proces :
gdy jest czegoś dużo, bardzo dużo – to jakoś tego nie szanujemy,
nie dbamy do momentu gdy okazuje się, że zasoby znacznie się skurczyły.
Zaczynamy wtedy szukać tego czegoś rzadkiego – i ceny oraz zainteresowanie rośnie.
Chcemy to ocalić i chwała za to 🙂
Na pewno tak było i z foliami animacyjnymi…
Są stosunkowo rzadkie, zwłaszcza te do kultowych bajek.
Pytanie trzecie: Skoro nie pojawiają się zbyt często, to jakie osiągają ceny ?
Tak, nie spotykamy ich często, ale za to cieszą się powodzeniem,
także dlatego, że często z sentymentem wracamy do czasów dzieciństwa.
Podobnie jest z książkami dla dzieci i młodzieży. Stanowią w zasadzie odrębną część rynku antykwarycznego.
W zależności od bajki, okresu powstania, autorów postaci czy tła
oczywiście stan zachowania jest istotny
osiągają ceny od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a nawet więcej.
Najwyżej cenione są folie do kultowych bajek.
Oczywiście ważne jest to jaka scenę widzimy ? czy rozbudowaną ?
Folie z oryginalnym tłem z bajki są wyceniane znacznie wyżej.
Podobnie jak folie z pierwszych odcinków, nawet ok 2000 pln za folię.
Przechodząc do wyceny :
podkreślmy oryginalność, ręczną pracę artystyczną, oryginalną technikę oraz stronę sentymentalną bardzo tu ważną.
Olbrzymim plusem będzie tutaj stan zachowania
i fakt, że jednej z nich towarzyszy tło.
Pochodzenie też się będzie liczyło.
Wartość tego zbioru oceniłbym na 1800 – 2200 pln
z nadzieją, że licytujący docenią temat i będą licytować znacznie wyżej 🙂
Trzymam kciuki !