Łowcy skarbów. Kto da więcej odc. 241
10 marca 2024
Mam tę wspaniałą możliwość bycia ekspertem i dzielenia się swoją wiedzą w programie telewizyjnym
„Łowcy skarbów. Kto da więcej” emitowanym w Czwórce (TV4)
Odcinek nr. 241 – Jean-Baptiste Greuze „Rozbity dzban” – grafika ręcznie kolorowana sepią, k. XIX w.
Zapraszam serdecznie do oglądania.
Pęknięty, rozbity dzban, czy piękna waza – ma wiele symbolicznych odniesień w naszej kulturze.
Od losu ludzkiego po zgodę na niedoskonałość – mamy tu duże pole do interpretacji.
Ciekawe jaką historię chciał opowiedzieć nasz artysta ? Może właścicielka będzie coś wiedziała ?
Czy tutaj pod passe-partout jest jakiś napis ? Może tytuł obrazu ?
No tak 🙂 to bardzo znany obraz !
Mamy tu subtelną grę, w której nasz artysta był mistrzem
Sportretował młodą – zawstydzoną dziewczynę
z pękniętym dzbanem na wodę przewieszonym na przedramieniu
skrywającą pod chustą róże, zgadnijmy od kogo 🙂
Autorem pierwowzoru, bo mamy tu do czynienia ze swego rodzaju reprodukcją jest :
Jean-Baptiste Greuze (1725 – 1805) – francuski „malarz moralista”
Najbardziej znane są jego sentymentalne sceny rodzajowe o wymowie moralizatorskiej.
A szczególnie cenione są przedstawienia młodych kobiet zawierające subtelne podteksty.
Pierwowzór , który obecnie wisi w Luwrze został namalowany w 1785 roku.
i nosi tytuł „Rozbity dzban”.
To jeden z bardziej znanych obrazów z tamtej epoki.
Bardzo często i chętnie kopiowany czy naśladowany, także w późniejszych epokach.
Wracając do naszego obiektu :
– dla uproszczenia sprawy uznajmy, że mamy do czynienia z grafiką ręcznie kolorowaną.
– oprawioną w piękną owalną ramę, która jest wykonana z drewna,
– widzimy piękne złocone zdobienia – najprawdopodobniej z dawnej epoki
Myślę, że mamy tu do czynienia z obiektem z przełomu XIX i XX wieku.
Jak mówi właścicielka – dzięki konserwacji jest w bardzo dobrym stanie.
Świetna oprawa !
Pytanie pierwsze : Grafika powiadasz ?
Tak jest : ) Grafika to ogólnie rzecz ujmując
– techniki pozwalające na powielanie danego wizerunku z uprzednio przygotowanej formy.
Jest to jeden z podstawowych działów sztuk plastycznych (obok malarstwa i rzeźby)
A zaczęło się od drzeworytu w XV wieku.
Pytanie drugie : Jakich technik użyto do stworzenia tego obrazu ?
Zacznijmy może od tego, że marszandzi w XIX wieku wpadli na pomysł
promowania artystów oraz ich sztuki poprzez wydawanie rozmaitego rodzaju reprodukcji.
Dzisiaj używamy do tego technik komputerowych z mniej lub bardziej artystycznym zacięciem.
Dawniej opierano się na szlachetniejszych technikach często u podstawy mających twórczą, ręczną pracę.
Ich rozwój pod koniec XIX wieku był efektem poszukiwania coraz doskonalszych technik powielania wizerunku.
I z tego powodu pojawiły się
Rotograwiura, heliografia, chromolitografia – coraz doskonalsze techniki powielania obrazu
Nasza grafika jest – podkolorowana sepią i gwaszem.
Sepia to potocznym języku charakterystyczny brązowy odcień, który możemy spotkać
– w rysunku, akwareli czy na fotografii,
Ten brunatny barwnik otrzymywano pierwotnie z gruczołów mątwy, obecnie wytwarzany jest syntetycznie
Gwasz to farba wodna z domieszką kredy lub bieli, np. cynkowej – nadającej jej właściwości kryjące, oraz gumy arabskiej będącej spoiwem.
To pochodna farby akwarelowej, ale posiadająca większe właściwości kryjące, jest mniej transparentna niż akwarela.
Rotograwiura to technika druku wklęsłego pozwalająca na uzyskanie druku najlepszej jakości, a formą drukową jest metalowy cylinder z wygrawerowanym wizerunkiem.
Pytanie trzecie : Jakieś ciekawostki związane z tematem ?
Wielkim admiratorem twórczości Greuze`a był sam Napoleon,
który słysząc, że artysta zmarł w biedzie i niedoli zakrzyknął :
„Na Boga, czemu nie zwrócił się do mnie ?!
Dałbym mu wypełniony złotem dzban z najlepszej porcelany
za każdą już zrobioną kopię „Rozbitego dzbana”
Nawet w polskiej kolekcji Czartoryskich była taka kopia !
Przed wyceną podsumujmy fakty :
Autorem pierwowzoru z 1785 roku jest Jean-Baptiste Greuze
tytuł obrazu to: Rozbity dzban
Podkreślmy :
– omawiamy grafikę z przełomu XIX i XX wieku, która została ręcznie kolorowana sepią i gwaszem
– jest po konserwacji, a więc w dobrym stanie zachowania
– i bardzo elegancko oprawiona
Daje nam to niezwykle dekoracyjny obiekt z ciekawymi symbolicznymi odniesieniami,
który do tego ma ponad sto lat !
Na polskim rynku aukcyjnym nie pojawiają się oryginalne dzieła Greuze`a.
Tylko od czasu do czasu grafiki bądź prace inspirowane jego twórczością.
Podobnie zresztą jest na rynku europejskim.
Wycena nie będzie łatwa, ponieważ nie mamy tutaj żadnych odniesień do polskich wyników.
Myślę, że możemy podkreślić też unikalność tego obiektu na polskim rynku.
Sugerowałbym dość szeroką estymację 600 – 900 pln.
Z przekonaniem, że kupującym się spodoba i będą ostro licytować 🙂
Trzymam kciuki !
ps.
Jest taka historia o staruszce, która nosiła wodę w dwóch dzbanach – jednym kompletnym a drugim pękniętym.
Wypełniony wodą pęknięty dzban – tracił po drodze swoją zawartość,
ale jednocześnie podlewał rośliny i kwiaty rosnące po jego stronie ścieżki, które pięknie kwitły.
Tak więc jego wada – miała także swoje dobre strony.
A mądra kobieta potrafiła to dostrzec i cieszyć się z ubocznego efektu niedoskonałości 😉
Jest taka historia o staruszce, która nosiła wodę w dwóch dzbanach – jednym kompletnym a drugim pękniętym.
Wypełniony wodą pęknięty dzban – tracił po drodze swoją zawartość,
ale jednocześnie podlewał rośliny i kwiaty rosnące po jego stronie ścieżki, które pięknie kwitły.
Tak więc jego wada – miała także swoje dobre strony.
A mądra kobieta potrafiła to dostrzec i cieszyć się z ubocznego efektu niedoskonałości 😉