Autor | KOSSAKOWSKI EUSTACHY |
---|---|
Materiał | fotografia na papierze |
Rok | 1968 |
Seria | Rzeźby Augusta Zamoyskiego pracownia w Saint-Clar-de-Riviere |
Stan zachowania | bardzo dobry |
Sygnatura | na odwrocie: autorska pieczęć i opis : Ewa (1935-36) granit kat. 140 |
Wymiary | 30 x 24 cm. |
Eustachy Kossakowski (1925-2001) - jeden z najważniejszych fotografów polskich. Jego twórczość można umiejscowić między dokumentem a konceptualizmem. Związany był z Galerią Krzywe Koło, a następnie z Galerią Foksal. Pracę jako fotograf Kossakowski zaczął w połowie lat 50., nawiązując współpracę z ilustrowanymi magazynami. Zasłynął w latach 50. i 60. przede wszystkim jako fotograf polskiego środowiska artystycznego. Fotografował spektakle Tadeusza Kantora („Panoramiczny happening morski” (1967), rzeźby Aliny Szapocznikow, Augusta Zamoyskiego, działania Edwarda Krasińskiego, Henryka Stażewskiego, Jerzego Grotowskiego. Fotograf związany był ze środowiskiem artystycznej awangardy, czynnie uczestniczył w życiu artystycznym Warszawy, jakby "przy okazji" je fotografując. Do dziś jego zdjęcia są często reprodukowane, bo zachowało się na nich wiele unikatowych performensów lub zdarzeń artystycznych, wiele dzieł sztuki, których dziś nie można oglądać w galeriach czy muzeach.
W latach 70. Kossakowski wyjechał do Paryża i tam zmieniła się jego twórczość. Odszedł od dokumentu na rzecz projektów konceptualnych. Najważniejszy z nich to 6 metrów przed Paryżem, pokazujący drogowskazy prowadzące do stolicy Francji. Innym ważnym projektem jest cykl zdjęć Światła Chartres, powstały w tej słynnej gotyckiej katedrze.
W 1968 roku Kossakowski został zaproszony do podjęcia współpracy przy realizacji katalogu rzeźb Augusta Zamoyskiego (1893–1970) – rzeźbiarza, związanego m.in. z formistami. W jego pracowni w Saint-Clar-de-Riviere pod Tuluzą powstało ok. 600 negatywów, uwieczniających rzeźby zarówno we wnętrzu, jak i w plenerze. Zaowocowało to powstaniem bogato ilustrowanego katalogu (Warszawa 1974).
[Galeria Krzywe Koło]
[Galeria Foksal]