HILLER KAROL Exlibris [cynkografia]

HILLER KAROL Exlibris [cynkografia]

1930, Łódź

AutorHILLER KAROL
Materiałcynkografia na papierze
MiastoŁódź
Rok1930
Stan zachowaniabardzo dobry
Sygnaturaw dolnej cz. kompozycji K. H, oraz odręcznie Nr.: 2554
Wymiarykompozycja 8 x 5,4 cm., na karcie 10,5 x 8 cm.

Oryginalny ekslibris wykonany dla Towarzystwa Wiedzy Wojskowej

[Towarzystwo Wiedzy Wojskowej]

Karol Hiller (1891-1939) -  należał do grona czołowych przedstawicieli międzywojennej awangardy artystycznej. Związany był ze środowiskiem łódzkich artystów, gdzie utrzymywał kontakty z takimi postaciami jak Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro. Interesowały go eksperymenty formalne oraz twórczość zaangażowana społecznie. Tworzył w wielu mediach: zajmował się malarstwem, grafiką, rysunkiem i scenografią, ale w historii sztuki polskiej zapisał się przede wszystkim jako twórca heliografiki.
Heliografika była hybrydowym medium, sytuującym się na pograniczu grafiki i fotografii. Może być ona uważana za pewien rodzaj fotogramu, a zatem obrazu, który powstaje z wykorzystaniem naświetlania, ale bez użycia aparatu (tzw. technika non-camerowa). Z drugiej strony w heliografikach Hillera obecny jest wyraźny element graficzny – na co wskazuje sama nazwa – polegający na ręcznym tworzeniu kompozycji na podłożu, które następnie służy jako coś pomiędzy negatywem fotograficznym a matrycą graficzną. Graficzny charakter heliografiki podkreślał również tytuł artykułu autorstwa Hillera opublikowanego na łamach łódzkiej „Formy”, zatytułowanego „Heliografika, jako nowy rodzaj techniki graficznej”. W dążeniu do opracowania nowej techniki i eksperymentu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk ścisłych Hiller dawał się poznać jako awangardowy artysta konstruktor

Cynkografia – technika graficzna druku wypukłego, w której podłożem jest płyta cynkowa. W przypadku druku, przenosi się na płytę cynkową obraz lub rysunek, a następnie trawi kwasem. Na początku XX. w. zaczęła być także stosowana do celów artystycznych.


Zobacz również