Ilość stron | 32 |
---|---|
Ilustracje | 12 |
Miasto | Łódź |
Redakcja | Ryszard Stanisławski, Juliusz Starzyński, Henryk Berlewi |
Rodzaj okładki | broszura lakierowana |
Rok | 1966 |
Stan zachowania | bardzo dobry |
Wydawca | Galeria Łódzkiego Związku Polskich Artystów Plastyków / Graficzna Pracownia Doświadczalna |
Wymiary | 22 x 22 cm. |
Katalog wystawy Henryka Berlewi w Galerii Łódzkiego ZPAP.
Niski nakład - 400 egz.
Duża rzadkość antykwaryczna.
Henryk Berlewi (1894-1967) – polski malarz, grafik, typograf oraz teoretyk i krytyk sztuki. Czołowy przedstawiciel awangardowej abstrakcji geometrycznej w Polsce. Członek grupy Blok. Studiował w warszawskiej SSP, a następnie kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Był związany był z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. W latach dwudziestych wystawiał i przebywał w Berlinie. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r. w galerii Der Sturm. W 1924 r. ogłosił manifest "Mechano-Faktura" ("Mechanofaktura"), w którym odrzucił malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ograniczał skalę barw do białej, czarnej i czerwonej oraz posługiwał się szablonami. W 1928 r. zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego - malował głównie portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku.