Autor | LEBENSTEIN JAN |
---|---|
Materiał | litografia barwna na papierze |
Nr wydania | pierwsze |
Rok | 1974 |
Seria | Folwark zwierzęcy |
Stan zachowania | bardzo dobry, kolekcjonerski |
Sygnatura | w dolnej części kompozycji, ołówkiem - ../100, Lebenstein 74 |
Wymiary | 70 x 49,5 cm. (karton) |
"Prawie niemożliwym było odróżnić człowieka od świni"
[George Orwell - Folwark zwierzęcy]
Jan Lebenstein (1930-1999) - polski malarz i grafik.
W latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny mitologiczne, przesycone poetyka senną, często erotyką. W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (1979) i do Apokalipsy (1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.
Folwark zwierzęcy, Teka 10 grafik, 1974 r.
każda grafika sygnowana, datowana i opisana u dołu ołówkiem: `Lebenstein 74, ..`
1) Pierścienie powinny zniknąć z naszych nosów, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
2) Sen Majora: Ziemia z której zniknął człowiek, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
3) Zwierzęta wypędzają ludzi, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
4) Inwazja, która się nie powiodła, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
5) Chyży: Plany budowy wiatraka, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
6) Napoleon wypędza Chyżego, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
7) Konstrukcja pierwszego wiatraka: świnie się nie przejmują, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
8) Koniec Boksera, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
9) Zwierzęta są równe, ale niektóre zwierzęta są lepsze od innych, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
10) Prawie niemożliwym było odróżnić człowieka od świni, litografia, papier, 70 x 49,5 cm, sygnowana i opisana u dołu ołówkiem: `..., Lebenstein 74`;
LITERATURA:
- George Orwell, Folwark Zwierzęcy, Kraków 1990, s. 97-115