STOICHITA VICTOR I. Krótka historia cienia

STOICHITA VICTOR I. Krótka historia cienia

2001, Kraków

AutorSTOICHITA VICTOR I.
Ilość stron263
Ilustracje110
Materiałpapier kredowy
MiastoKraków
Nr wydaniapierwsze
Rodzaj okładkibroszura lakierowana
Rok2001
Stan zachowaniabardzo dobry
TłumaczeniePiotr Nowakowski
WydawcaUniversitas
WymiaryH=24 cm.

Prowokacyjnie "krótka" historia cienia rozpoczyna się od analizy prac Pliniusza Starszego oraz Platona. Pliniuszowy mit o początkach sztuki, zgodnie z którym przedstawienia artystyczne narodziły się w chacie korynckiego garncarza, oraz Platoński mit o wiedzy, wyłożony przez filozofa w postaci sławnej alegorii jaskini - obydwa dotyczą cienia: ciemniej plamy, której obecność świadczy o nieobecności. Cień może być postrzegany jako forma autoprzedstawienia. Według J.C. Lavatera (żyjącego w osiemnastym wieku), to cień twarzy - a nie sama twarz - stanowił prawdziwe zwierciadło duszy.
W wieku XX twórcy niemieckiego kina ekspresjonistycznego wykorzystywali metaforyczną funkcję cienia, by do natury "przedstawień" wprowadzić dodatkowy - często złowrogi - pierwiastek. Andy Warhol w swoich 66 płótnach z cyklu "Cienie" i Joseph Beuys podczas szamańskiego happeningu, zatytułowanego "Akcja Martwa Mysz", uczynili z cienia najwyższą formę ekspresji ludzkiej pustki i przekształcili go w niezwykle potężnego sobowtóra człowieka.

źródło : Universitas, 2001


Zobacz również