NIKIFOR KRYNICKI Krynica Zdrój nr. 18 Kuchnia wiejska [akwarela]

NIKIFOR KRYNICKI Krynica Zdrój nr. 18 Kuchnia wiejska [akwarela]

ok. 1930

AutorNIKIFOR KRYNICKI
Materiałakwarela na papierze
Rokok. 1930
SeriaKuchnie Nikifora
Stan zachowaniadobry +, delikatne otarcia oprawy
Sygnaturatytuł w górnej części kompozycji
Wymiarykompozycja na karcie 13 x 18 cm.

Przedwojenna akwarela Nikifora pochodząca ze zbiorów Eli i Andrzeja Banachów !

Praca oprawiona oryginalnie i własnoręcznie przez Nikifora w ramkę i zawieszkę.

[Kuchnia wiejska]

Nikifor Krynicki, właściwie Epifaniusz Drowniak (1895-1968) – malarz polski pochodzenia łemkowskiego. Przedstawiciel prymitywizmu.

Był pochłonięty pasją malarską. Doceniony pod koniec życia i uznany na całym świecie za jednego z najwybitniejszych prymitywistów.

Zainteresowanie kolorem, eksperymenty z perspektywą i niewielkie rozmiary prac to cechy charakterystyczne twórczości Nikifora. Materiałem do pracy dla artysty mogło być wszystko - stare druki urzędowe, kartki z zeszytu, opakowania po produktach spożywczych czy kawałki tektury. Właśnie ta oszczędność materiału jest powodem, dla którego częstym zjawiskiem jest dwustronne wykorzystanie kartki papieru. Pierwsze rysunki artysty uwidaczniają pracę nad własnym warsztatem - skreślenia, ślady gumki, wykreślanie osi symetrii. Tematem, który chętnie podejmował Nikifor, była cerkiew greko-katolicka, co widoczne jest na przykład w tzw. szkicowniku architektury. Oprócz pejzaży z cerkwią Krynicki najchętniej uwieczniał to, co było mu najbliższe - krajobrazy krynickie, w mniejszej ilości krakowskie i warszawskie, portrety znajomych i przechodniów. Częstym motywem, który możemy odnaleźć w jego pracach są tory i dworce kolejowe, najczęściej ukazywane na tle pejzażu. Świadomość siebie jako artysty potwierdzają liczne autoportrety, na których przedstawia siebie jako malarza przy pracy, kontemplującego otaczającą go przestrzeń. Najchętniej korzystał z akwareli i gwaszu, nie stronił od tempery i farby olejnej. Kredka w jego pracach pojawia się najczęściej w późnym okresie twórczości. Poszczególne elementy architektoniczne i postaci konturował czarną kreską. Kolorystyka jest prosta, oddaje naturalny charakter otoczenia. Pomimo stosowania kolorów podstawowych, bez tonowania i gradacji, osiągał w swoich pracach niezwykły realizm. Nikifor pozostawił po sobie kilka tysięcy prac (według niektórych źródeł nawet około 40 tysięcy). Większość z nich sprzedawał za grosze aby - jak sam pisał – przeżyć.


Zobacz również