TARASIN JAN Otwarcie. Serigrafie [75] i teksty 1974-1983

TARASIN JAN Otwarcie. Serigrafie [75] i teksty 1974-1983

1991, Berlin

brak
AutorTARASIN JAN
Ilość stronok. 100
Ilustracje75
Materiałserigrafia na papierze
MiastoBerlin
Nakład180
Nr wydaniapierwsze
Rodzaj okładkipłócienny grzbiet, karton, etui
Rok1991
Stan zachowaniabardzo dobry, kolekcjonerski
Sygnaturana karcie potytułowej
WydawcaKunstlerhaus Bethanien
Wymiary40 x 30 cm.

Pełny tytuł : Eröffnung. Otwarcie. Opening. Serigrafie i teksty 1974-1983 - teka 75 serigrafii
Teka sygnowana odręcznie na drugiej stronie karty tytułowej: JAN TARASIN ../180 1991

Książka/album zawiera 75 serigrafii (barwnych i monochromatycznych) plus 24 strony autorskiego tekstu (przetłumaczonego na język angielski i niemiecki)
65 serigrafii o wymiarach 40 x 30 cm., 10 kompozycji o wymiarach 40 x 60 cm.

Jan Tarasin (1926 -2009) - polski malarz, grafik, rysownik, fotograf, eseista, profesor. Studiował malarstwo w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Zbigniewa Pronaszki (1946-1951). Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948/49. W połowie lat 50. stworzył cykle litografii: "Nowa Huta i jej mieszkańcy", 1954, "Dom", 1955). W pierwszym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi, w drugim, operując symboliką martwej natury, zawarł treści egzystencjalne i odnoszące do zupełnie niedawnego dramatu wojny.

Po 1956 zaczął malować obrazy niefiguratywne. Układy wyodrębnionych elementów (określanych jako "przedmioty") umieszczane były przez artystę na płaszczyźnie (cykl "Wnętrze", 1957) ), lub w aluzyjnej przestrzeni (cykle "Uczta", 1957, "Brzeg", 1962-1964, "Przedmioty policzone", od 1968, "Antykwariat", 1968). Zasada ta utrzymuje się w jego malarstwie w następnych latach, różnice między okresami twórczości dotyczą sposobu opracowania "przedmiotów" i ich usytuowania w przestrzeni obrazu lub wobec tła. Od lat 70. "przedmioty" zmieniają się w graficzne, zwykle czarne znaki na jasnych tłach (cykl "Kolekcja", od 1971). Tła z kolei bywają iluzyjnie przestrzenne, zróżnicowane walorowo, miękkie. W latach 90. artysta wrócił do kolorystycznego, bardziej malarskiego rozwiązywania zarówno znaków, jak i teł, często ciemnych lub przenikających się z "przedmiotami" (cykl "Wylęgarnia przedmiotów", 1992). Tarasin od 1962 był członkiem "Grupy Krakowskiej". Równolegle z malarstwem zajmuje się rysunkiem i grafiką - do lat 60. litografią, od 1974 serigrafią. W 1974-1981 wydał 8 autorskich "Zeszytów" z serigrafiami i własnymi tekstami. W 1995 w Galerii "Zachęta" odbyła się monograficzna wystawa artysty.


Zobacz również