PICASSO PABLO Marie-Theresa patrząca na rzeźbę [litografia numerowana – Vollard Suite]

PICASSO PABLO Marie-Theresa patrząca na rzeźbę [litografia numerowana – Vollard Suite]

1933/1973

1500,00 zł
dostępny | jedyny egzemplarz
AutorPICASSO PABLO
Materiałlitografia na czerpanym papierze
Rok1933/1973
SeriaVollard Suite
Stan zachowaniabardzo dobry, kolekcjonerski
Sygnaturap.d. faksymile sygnatury Picassa, numerowana ołówkiem l.d.: .../1200
WydawcaMuzeum Müllheim pod kontrolą SPADEM
Wymiarypapier 33 x 44 cm., oryginalnie zamontowana na czarnym, bezkwasowym kartonie 50 x 40 cm.

Pablo Picasso (1881-1973)

Litografie pochodzą z jedynej, numerowanej ołówkiem serii wydanej dla Muzeum Müllheim pod kontrolą SPADEM w nakładzie 1200 szt. Każda posiada faksymile sygnatury Picassa, numerowana ołówkiem l.d.: 738/1200, w l.d. rogu papieru odbita główka wg rysunku Picassa, na odwrociu p.d. stopka: „PABLO PICASSO, VOLLARD SUITE, Planche [numer grafiki cyframi rzymskimi], Été tirée a 1.200 exemplaires. Tous, les exemplaires ont été numérotés, Copyright by S.P.A.D.E.M. 1973.”

Cykl "Vollard Suite" to 100 rycin wykonanych pierwotnie w technice akwaforty, począwszy od 1939 roku rytowanych przez Rogera Lacourière (1892-1967). Cykl był tworzony przez Picassa w latach 1930-1937 i został nazwany na cześć marszanda, który je u Picassa zamówił - Ambroise'a Vollarda (1866-1939). Vollard nie doczekał publikacji całego cyklu, który po jego śmierci został zasponsorowany przez Fundusz Abby Aldrich Rockefeller.

W cyklu znajdują się grafiki o różnej tematyce, ale najważniejsza jest pracownia rzeźbiarza. Wśród nich znajduje się grupa przedstawiająca wyrzeźbioną głowę przypominającą kilka innych, które Picasso stworzył zainspirowany swoją kochanką, Marie-Thérèse Walter. Wiele z tych rycin przedstawia postać kobiecą, przypominającą Marie-Therese, która była jego muzą i modelką.
Seksualność to powracający motyw w twórczości Picassa, przedstawiany na różne sposoby. W latach trzydziestych zaczął tworzyć sceny przemocy seksualnej . W tamtym czasie Picasso pozostawał pod wpływem surrealizmu, który zachęcał do eksploracji nieświadomych myśli i pragnień. Mityczny Minotaur – po części człowiek, po części byk – był alter ego Picassa w latach trzydziestych XX wieku i częścią szerszej eksploracji klasycyzmu, która była widoczna w jego twórczości przez wiele lat. Minotaur był także symbolem surrealistów, którzy postrzegali go jako uosobienie zakazanych pragnień. Dla Picassa był to wyraz złożonych emocji w czasie osobistych zawirowań. Minotaur symbolizował lubieżność, przemoc, poczucie winy i rozpacz.

Litografia, papier czerpany, 33 x 44 cm,
oryginalnie zamontowana na czarnym, bezkwasowym kartonie 50 x 40 cm.
sygn. p.d. faksymile sygnatury Picassa,
numerowana ołówkiem l.d.: 732/1200


Zobacz również