Autor | MITORAJ IGOR |
---|---|
Materiał | brąz patynowany, postument z trawertynu |
Miasto | Pietrasanta |
Nakład | HC ... / 150 |
Rok | 1992 |
Stan zachowania | bardzo dobry, kolekcjonerski |
Sygnatura | na dole MITORAJ 92, oraz HC../150 |
Wymiary | odlew z brązu - 16 x 15 x 8 cm., wysokość z postumentem 26 cm. |
IGOR MITORAJ (1944-2014)
W swojej sztuce odwoływał się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory.
Studiował malarstwo w ASP w Krakowie, m.in. u Tadeusza Kantora (1967-1968). Przez kolejne dwa lata kontynuował studia w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. W połowie lat 70 - tych poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy w charakterystycznych zawojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 roku w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. W swej sztuce odwołuje się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory. Uważany jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych osobowości artystycznych. Jego rzeźby, często gigantycznej wielkości, spotyka się w reprezentacyjnych punktach wielu miast Europy, USA i Japonii. Od 1976 roku rzeźby i rysunki Igora Mitoraja pokazano na 120 wystawach indywidualnych.
"Czasem mu się wyrzuca, że to greckie. A to nie greckie jednak, tylko mitorajowskie. Moim zdaniem
on wypełnił potrzebę piękna. Zachwycamy się piękną architekturą, powinniśmy zachwycać się także
rzeźbą w przestrzeni publicznej".
Antoni J.Pastwa