Autor | SANSON GUILLAUME, JAILLOT ALEXIS-HUBERT |
---|---|
Materiał | miedzioryt na papierze, ręcznie kolorowany |
Miasto | Paryż - Amsterdam |
Rok | 1692 |
Stan zachowania | bardzo dobry -, delikatne otarcia brzegów, ślady po wyprasowanym złożeniu atlasowym oraz fachowej konserwacji (niewielkie podklejenia na odwrocie - fot. na życzenie) |
Wydawca | Pieter Mortier |
Wymiary | odcisk płyty 58 x 88 cm., na karcie 64 x 100 cm. |
Guillaume Sanson, Alexis-Hubert Jaillot, -"Estats de Pologne subdivises suivant l’estendue des Palatinats.."
Wspaniały przykład mapy Rzeczypospolitej w imponującym formacie.
Jest to odbitka 2. stanu mapy Polski Jaillota z 1675 r. wykonana w Amsterdamie przez P. Mortiera, który w 1692 r. zaczął przedrukowywać "Atlas Nouveau" w swej amsterdamskiej oficynie wydawniczej za porozumieniem z paryskim autorem lecz początkowo bez stosownej adnotacji o zmianie miejsca wydania map. Z tego powodu "Imago Poloniae" nazywa to wydanie "pirackim".
Nicolas Sanson de Abbeville, ojciec (1600-1667) – nadworny geograf i kartograf królewski, związany z dworem Ludwika XIII i Ludwika XIV, założyciel francuskiej szkoły kartograficznej, zw. szkołą z Dieppe. Twórca siatki kartograficznej dla całej ziemi, autor ponad 140 map i atlasów, w tym czterech map Polski i 15 map poszczególnych jej polskich krain. Mapy N. Sansona były wielokrotnie wydawane, także w postaci atlasów, zarówno za życia, jak i po śmierci ich autora. Kartografią zajmowali się również jego synowie – Nicolas, Adrian i Guillaume Sanson de Abbeville (1633-1703), który – wedle mapy ojca – opracował także ETATS DE POLOGNE..., mapę zamieszczaną w kolejnych wydaniach Atlas nouveau contenant toutes les partie du monde...., wielokrotnie publikowaną w XVII i 1. połowie XVIII wieku w Paryżu i Amsterdamie.
Alexis-Hubert Jaillot (1632-1712) - to po N. Sansonie prawdopodobnie najlepszy z kartografów francuskich XVII w. Początkowo zajmowal się rzeźbiarstwem, ale ślub z córką N. Berey'a - znanego paryskiego wydawcy map - otworzył mu drogę do kariery w branży kartograficznej. Wszedł w spółkę z synami Nicolasa Sansona (Guillaume i Adrien) pod koniec lat 1660-tych i w ten sposób zyskał dostęp do jego płyt, które odwzorowywał w coraz większych formatach. W 1678 r. król Ludwik XIV nadal mu miano "Sculpteur & Geographe ordinaire du Roi". Firma istniała do 1780 r.