Autor | RZECKI SZRENIAWA STANISŁAW |
---|---|
Materiał | odlew z brązu, patynowany |
Rok | ok. 1930 |
Stan zachowania | bardzo dobry, kolekcjonerski |
Sygnatura | RZECKI 6/8 |
Wymiary | z postumentem 52 x 20 x 20 cm. |
Autor: Stanisław Rzecki Szreniawa (1888-1972)
Tytuł autorski: "Magdalena"
Technika: brąz odlewany / patynowany
Wymiary: 52 x 20 x 20 cm
sygnowany i numerowany u dołu: "RZECKI 6/8".
odlew współczesny wykonany z oryginalnego, autorskiego gipsu Artysty
Za rzeźbę "Magdalena" Rzecki Szreniawa otrzymał nagrodę Grand Prix na
Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w 1937 roku.
Inny egzemplarz rzeźby znajduje się w zbiorach New York World's Fair Collection,
gdzie trafił po Wystawie Światowej w Nowym Jork w 1939 roku.
Rzeźba "Magdalena" wspominana w:
1. Polski Słownik Biograficzny t. 28/ zeszyt 4.
Hasło: Rzecki (Szreniawa-Rzecki, pierwotnie Rzecznik) Stanisław (1888-1972)
https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/stanislaw-rzecki-szreniawa-rzecki-pierwotnie-rzecznik
2. „Katalog oficjalny Działu Polskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu 1937”, Warszawa, s. 117G
3. „Wystawa dzieł sztuki pod nazwą Salon Zimowy”, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1931 grudzień - styczeń luty 1932, s. 32, poz. 275.
Rzeźba wyróżniona wówczas nagrodą ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
4. ”Sztuki Piękne”, R.8, 1932, nr 1, s. 36.
5. „Stowarzyszenie Artystów Polskich „Rytm” 1922-1932.” Koncepcja wystawy i katalogu Katarzyna Nowakowska-Sito. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2001, s. 222, fot. nr 135 (fotografia archiwalna) oraz ciekawy tekst do wykorzystania s. 89:
„Ich dorobek uległ zagładzie w wyniku zniszczeń wojennych, co dotyczy także pozostałych rytmistów, w największym bodaj stopniu Tadeusza Breyera, Stanisława Rzeckiego, Kamila Witkowskiego, Tadeusz Pruszkowskiego. (…) Dotkliwą stratą była także niemożność dotarcia do wielu interesujących, a znanych dziś jedynie z reprodukcji dzieł. Przykładem są znakomite, dekoracyjne głowy Rzeckiego, z których możemy zaprezentować jedynie dwie (...)”
6. „Dziennik Polski”, nr 167, dn. 15.07.1954 , K.Winkler „W pracowniach krakowskich plastyków Stanisław Rzecki”:
„Stanisław Rzecki (...) laureat Grand Prix na międzynarodowej wystawie w Paryżu w r. 1937 i szeregu innych nagród i wyróżnień. (…) Już we wczesnych pracach Rzeckiego, kiedy artysta wystawia z warszawskim „Rytmem” - ujawniły się pewne cechy jego twórczej indywidualności. Cechy te to przede wszystkim duże poczucie miary, wielka dbałość o formę i kompozycję dzieła, przy modelunku płynnym, podatnym na światło i subtelnej rytmice dekoracyjnych elementów rzeźby. W tym, duchu stworzył artysta 8 płaskorzeźb w Paryżu, zakupionych następnie przez Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli oraz swoją sławną „Magdalenę”, kompozycję, która przyniosła mu wyżej sukces paryski (...)
7. "Katalog oficjalny działu polskiego na Międzynarodowej Wystawie w Nowym Jorku", Rzeźba, B204, poz. 26, ( reprodukowany - brak numeracji), 1939.
Udział w wystawach międzynarodowych rzeźby „Magdalena”:
- 1937 rok, Międzynarodowa Wystawa Sztuki i Techniki w Paryżu – nagrodzona Grand Prix w dziale rzeźby
- 1939 rok, Pawilon Polski na Wystawie Światowej w Nowym Jorku (obecnie rzeźba wystawiana w The Polish Museum of America w Chicago)
https://polishmuseum.pastperfectonline.com/webobject/C03C08E7-87E9-4B59-8E12-094442504779#