YATES A. FRANCES Sztuka pamięci

YATES A. FRANCES Sztuka pamięci

1977, Warszawa

brak
AutorYATES A. FRANCES
Ilość stron471
Ilustracje31 w tekście plus rozkładana plansza
MiastoWarszawa
Nr wydaniapierwsze
Rodzaj okładkibroszura
Rok1977
Stan zachowaniabardzo dobry
TłumaczenieWitold Radwański
WstępLech Szczucki
WydawcaPIW
WymiaryH=22 cm.

"Sztuka pamięci" Frances A. Yates jest książką wyjątkową zarówno gdy chodzi o tematykę, jak i sposób jej ujęcia. Czytelnik nie znajdzie w niej - jak mógłby sugerować tytuł - zbioru przepisów, recept na szybkie i trwałe zapamiętywanie.
Autorka, wybitny znawca epoki Odrodzenia, ukazuje dzieje pamięci - od starożytności greckiej po Renesans - jako sztuki, a więc pewne umiejętności, uprawianej czy to w Grecji i Rzymie jako część retoryki, czy to w chrześcijańskim Średniowieczu jako cnota. Z jednej strony Yates przedstawia historię mnemoniki niejako samej w sobie; spotykamy tu nazwiska takich jej teoretyków, jak Arystoteles, Platon, Cyceron, Kwintylian, św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu, Petrarka, Rajmund Lull, Giordano Bruno, Kartezjusz, Leibniz. Z drugiej — analizuje jej wpływy w dziedzinie filozofii, religii, malarstwa, architektury, teatru, a nawet w symbolikach tajnych stowarzyszeń różokrzyżowców i wolnomularzy.
W mnemonice widzi Yates np. źródło zastosowania przez Giotta pewnych nowatorskich rozwiązań plastycznych w jego freskach, koncepcji struktury piekła w "Boskiej Komedii" Dantego, architektoniki katedr gotyckich, protestanckich koncepcji dydaktycznych. Czy struktura "Sumy teologicznej" św. Tomasza była odbiciem struktury systemu mnemonicznego Akwinaty? Czy impulsu do wynalezienia rachunku różniczkowego dostarczyła Leibnizowi mnemonika? Wachlarz wątków, problemów i dziedzin, które błyskotliwie podejmuje i w których z wielką łatwością i znawstwem porusza się Autorka, jest ogromny. Do najbardziej pasjonujących fragmentów książki należą niewątpliwie te, w których Yates, śledząc dzieje mnemoniki, odkrywa materiał, na podstawie którego dokonuje przekonywającej rekonstrukcji szekspirowskiego teatru "The Globe", którego wygląd pozostawał dotąd dla historyków teatru i szekspirologów w dużym stopniu tajemnicą.

Mimo że wiele rozwiązań podawanych przez Autorkę ma charakter hipotez i że z niektórymi można by dyskutować, książka Yates niewątpliwie odkrywa ogromną lukę w dotychczasowych badaniach nad historią kultury europejskiej i stanowi zarazem pierwszą, fascynującą próbę jej wypełnienia. "

[Państwowy Instytut Wydawniczy, 1977] tekst z okładki


Zobacz również