Autor | BIAŁOSTOCKI JAN |
---|---|
Ilość stron | 195 |
Ilustracje | 83 |
Miasto | Gdańsk |
Rodzaj okładki | broszura |
Rok | 1999 |
Stan zachowania | bardzo dobry, kolekcjonerski |
Wydawca | słowo/obraz terytoria |
Wymiary | 21 x 16 cm. |
Trzy eseje szkicujące historię przedstawiania śmierci w malarstwie oraz dzieje obrazowania idei "marności" w poezji i sztuce.
1. Płeć śmierci
2. Z dziejów obrazowania idei "marności" i "przemijania" w poezji i sztuce
3. Motywy śmierci jako formy symboliczne w sztuce XVIII i XIX wieku.
W rozprawie tytułowej Białostocki analizuje przekształcanie się wizerunku śmierci w zależności od gramatycznego rodzaju słowa "śmierć" w poszczególnych językach. Szkic drugi omawia ewolucję przedstawień śmierci, od moralizatorskich, zakorzenionych w myśleniu religijnym, po związane ze świecką tradycją ikonografii funeralnej. Trzeci z tekstów analizuje tematy ikonografii vanitas, charakterystyczne dla poszczególnych epok i kręgów kulturowych (katolicyzm, protestantyzm), oraz ich rozwój od starożytności po wiek XIX.