Łowcy skarbów. Kto da więcej odc. 105

23 kwietnia 2023

Mam tę wspaniałą możliwość bycia ekspertem i dzielenia się swoją wiedzą w programie telewizyjnym

„Łowcy skarbów. Kto da więcej” emitowanym w Czwórce (TV4)

Odcinek nr. 105 – Madonna z dzieciątkiem, hiszpańska rzeźba sakralna

Zapraszam serdecznie do oglądania.

i przyszedł czas na refleksję.. taka chwila przyda się każdemu, a takie rzeźby zapewne powstawały z taką myślą.
Mamy rzeźbę w drewnie, pokrytą polichromią.
Rzeźbiarskie przedstawienie Matki Boskiej z Dzieciątkiem wykonującym gest błogosławieństwa –
charakterystycznie unoszący palce prawej dłoni.
Maria siedzi na tronie, a jej szaty ujęto w tradycyjnej gamie błękitu,
nad głową Madonny unosi się nimb – świetlisty otok wokół głowy postaci boskich lub świętych
– symbolizuje ich duchowe światło.
Mamy więc dużo powodów, by uznać tę rzeźbę jako sztukę dewocyjną – manifestującą pobożność
i jest to jednocześnie typ przedstawienia religijnego łączący
w sobie także cechy charakterystyczne dla sztuki ludowej :
– zwartość, czyli słabe rozczłonkowanie bryły
– nienaturalistyczne proporcje – tutaj na przykład zbyt pociągła twarz Madonny
– redukcja detali
– brak wyrafinowanych ozdobników.
Co do pochodzenia rzeźby można doszukać się tutaj wpływów hiszpańskich.
W pewien sposób potwierdza to miejsce zakupu rzeźby – Barcelona.
Sugerowałbym właśnie Hiszpanię, może Meksyk ?
Jeśli chodzi o okres powstania rzeźby to sugerowałbym wersję mniej romantyczną niż XIX wiek
i obstawiał dość szeroko, ale pierwszą połowę XX wieku.
Stan zachowania możemy określić jako dobry.
Ubytki polichromii, w sumie dość mocno spatynowana, może przez warunki atmosferyczne, miejsce przechowywania.
Nie jest też sygnowana..
ani zbyt duża..
Sporo zagadek antykwarycznych 😉
Użyłeś słowa polichromia ? Co to takiego ?
 
polichromia z języka greckiego -polýchrōmos – znaczy ‘wielobarwny’
w naszym przypadku to dekoracja malarska rzeźby.
Znana już w starożytność, występowała w kościołach jako malowidła zdobiące ściany, stropy budowli.
Później kojarzona z wyrobami rzemiosła artystycznego.
Czy dzieła anonimowe są mniej cenne ?
W zasadzie tak. Choć w sztuce sakralnej w zasadzie chodzi o to by wyrazić wiarę, skłonić do refleksji  a nie szukać poklasku.
Działania artystyczne mogą być też przecież  formą medytacji. Jest to więc zrozumiałe.
Oczywiście wielcy, ale i nie tylko, artyści podejmowali wątki religijne i podpisywali się pod dziełami.
Chwała im za to, że swoim talentem przysporzyli nam duchowych przeżyć.
Trzeba jednak zauważyć, że właśnie wiele dzieł właśnie sakralnych nie jest sygnowanych
co dla historyków sztuki jest oczywiście polem do badań i rozszyfrowywania zagadek.
Dodać jeszcze możemy, że religijność była jednym z pierwszych tematów artystycznych w ogóle.

Czy sztuka sakralna cieszy się dużym zainteresowaniem ?

Na pewno ma swoje duże grono odbiorców.
Obiekt religijny – obraz czy rzeźba wybitnego artysty będzie równie atrakcyjna dla kolekcjonera jak dzieła o innej tematyce.
Jednakże ogólnie należy uznać, że w malarstwie, rzeźbie czy nawet książce obiekty sakralne,
są poszukiwane przez osoby wrażliwsze na takie właśnie treści.
Podsumowując mamy ludową rzeźbę religijną przedstawiającą :
– Matkę Boską z Dzieciątkiem
– pochodzącą z kręgu wpływów hiszpańskich
– z pierwszej połowy XX wieku
– w dość dobry stanie
– ale nie jest sygnowana
Czy znajdzie się wśród kupujących miłośnik takich obiektów ?
Miejmy nadzieję.
Z pewnością polska rzeźba byłaby dla nas cenniejsza.
Wyceniając taki obiekt musimy oprzeć się na doświadczeniu
i ogólnej znajomości rynku.
Zaproponuję kwotę między 500 pln.
Życząc jak zawsze, żeby ktoś dał więcej 🙂