Autor | RODCZENKO ALEKSANDER |
---|---|
Materiał | fotografia na papierze |
Rok | 1923 |
Stan zachowania | dobry |
Sygnatura | na odwrocie, odręcznie |
Wydawca | Archiwum - Rodczenko, Stiepanowa |
Wymiary | 12 x 16 cm. |
Oryginalna fotografia z Archiwum Rodczenki i Stiepanowej.
Aleksandr Michajłowicz Rodczenko, [Александр Михайлович Родченко] (1891-1956) – rosyjski malarz, rzeźbiarz, projektant plakatów i mebli, ilustrator. Jeden z czołowych przedstawicieli konstruktywizmu.
Kształcił się w Kazaniu, działał w Moskwie. W roku 1915 założył grupę tzw. biespriedmietnych, po 1917 związał się z konstruktywistami i grupą LEF (Lewyj front iskusstw). Od roku 1920 profesor moskiewskich wyższych uczelni artystycznych (Wchitiemasu i Wchutieinu). W latach 1914-1920 tworzył abstrakcyjne kompozycje pokrewne suprematyzmowi. Pracował nad problematyką sztuki kinetycznej. Zajmował się scenografią, rzeźbą i fotografiką.
Warwara Fiodorowna Stiepanowa (Варва́ра Фёдоровна Степа́новa) (1894-1958) – rosyjska malarka, awangardowa projektantka ubioru i tkanin, graficzka oraz scenografka.
Władimir Władimirowicz Majakowski (pol. Włodzimierz Majakowski; ros. Владимир Владимирович Маяковский (1893 -1930 Moskwa) – rosyjski poeta i dramaturg, przedstawiciel kubofuturyzmu okresu rosyjskiego srebrnego wieku, współautor (z Dawidem Burlukiem, Wielimirem Chlebnikowem i Aleksiejem Kruczonychem) futurystycznych manifestów poetyckich (1910-1913).
Wiktor Borisowicz Szkłowski (1893-1984) – rosyjski pisarz, literaturoznawca, filmoznawca i scenarzysta, jeden z współtwórców i najwybitniejszych przedstawicieli rosyjskiej szkoły formalnej, współzałożyciel OPOJAZ-u
Najważniejsze jego dzieła naukowe z okresu formalistycznego: Sztuka jako chwyt (1917), O tieorii prozy (1925), Mietod pisatielskiego mastierstwa (1928). W tekstach tych Szkłowski rozwinął m. in. teorię chwytu literackiego, w szczególności "udziwnienia" (nazywanego czasem też "uniezwykleniem").